Vaccinatie van konijnen

Infecties met virussen en/of bacteriën kunnen de gezondheid van uw huisdier bedreigen. Gelukkig kunt u uw konijn tegen verschillende ziekten laten vaccineren. Voorkomen is beter dan genezen!

Voorkomen is beter dan genezen

Wij vaccineren uw konijn tegen verschillende ziekten

Jaarlijks komen er nog veel ziektegevallen voor bij konijnen, veroorzaakt door RHD (rabbit hemorrhagic disease) en myxomatose. Daarvan zijn helaas de meeste met dodelijke afloop. Beide worden overgebracht door stekende insecten, zoals vlooien en muggen. RHD kan ook overleven op gras of bijvoorbeeld onder uw schoenen. U kunt het dus ook onder uw schoenen naar binnen brengen en zodoende uw konijnen infecteren.

Alvorens de vaccinatie krijgt uw konijn een gezondheidscontrole. Ook kunnen we de nagels knippen en uw konijn(tje) wegen. Daarnaast is het een uitgelezen mogelijkheid om vragen te stellen over de gezondheid van uw dier, voeding, castratie, sterilisatie etc.

Vaccinatie kan gedurende het hele jaar. Wij raden u echter aan uw konijn te beschermen voordat het muggenseizoen aanbreekt. Het beste is om april/mei de vaccinatie te komen halen. Een jaarlijkse vaccinatie met Nobivac plus (beschermt zowel tegen RHD 1 & 2 en myxomatose) is voldoende. Bescherming treedt op drie weken na vaccinatie.

Herhalingsvaccinatie

Volgens bijsluiter mag uw konijn vanaf een leeftijd van vijf weken worden gevaccineerd. Echter, voor het verkrijgen van een goede immuniteitsopbouw is het advies om de konijnen niet eerder dan op de leeftijd van acht weken te laten vaccineren. Mocht u uw konijntje toch eerder willen beschermen (zeker in het muggen seizoen), dan adviseren wij een herhalingsvaccinatie na drie tot vier weken.

Is één vaccinatie per jaar in alle gevallen voldoende? Als uw konijn al eerder tegen myxomatose is geënt en niet tegen RHD of een infectie met myxomatose heeft overleefd, dan kan het zijn dat er onvoldoende bescherming wordt opgebouwd tegen RHD. In deze gevallen is het aan te raden om na een maand de vaccinatie te herhalen

Voorkomen is beter dan genezen door middel van ons Vetplan®

Voor een volledige ontzorging en de beste behandeling wat betreft vaccinatie, voorkomen van myiasis en de juiste voeding kunt u gebruik maken van het Vetplan®.