Gebitsbehandeling bij konijnen

Een goede gebitsgezondheid is voor konijnen erg belangrijk. Ons ervaren team biedt professionele gebitsbehandelingen om tandheelkundige problemen aan te pakken en het welzijn van uw konijn te bevorderen.

Belangrijk om regelmatig te verzorgen

Het gebit

Het gebit van het konijn bestaat uit vier snijtanden, twee stifttanden en twintig kiezen (soms 22). De melktanden van het konijn wisselen in een periode vlak voor de geboorte tot drie tot vijf weken na de geboorte. De tanden en kiezen van konijnen groeien gedurende hun hele leven door. De snijtanden groeien 2-2,4 mm per week. Dit is dus bijna tien centimeter per jaar! Deze groei wordt opgevangen door slijtage van de tanden en kiezen. De slijtage vindt plaats als gevolg van het knagen en kauwen op voedsel. Het is belangrijk dat groei en slijtage met elkaar in evenwicht zijn.

Gebitsproblemen

Als er een gebitsprobleem aanwezig is, dan zal het konijn een gebitsbehandeling moeten ondergaan. Veel voorkomende problemen zijn de zogenaamde olifantstanden (tanden blijven doorgroeien door een afwijkende stand) en haken en ontstekingen van de kiezen. Vooraf aan de behandeling worden enkele röntgenfoto’s gemaakt om de kwaliteit van de tandwortels en eventuele ontstekingen inzichtelijk te maken. Op dit moment wordt ook bepaald welke elementen wel of niet getrokken zullen moeten worden. Een dergelijke gebitsbehandeling vindt altijd plaats onder narcose. Ingrepen waarbij narcose nodig zijn, zijn voor konijnen een groot risico. Een zo goed mogelijke voorbereiding is daarom echt een noodzaak en zal dergelijke risico’s tot een minimum beperken.

Wij proberen de narcose zo goed mogelijk voor te bereiden en uit te voeren. We doen dit als volgt:

Voorkomen is beter dan genezen door middel van ons Vetplan®

Voor een volledige ontzorging en de beste behandeling wat betreft vaccinatie, voorkomen van myiasis en de juiste voeding kunt u gebruik maken van het Vetplan®.