Vaccinatie van katten

Infecties met virussen en/of bacteriën kunnen de gezondheid van uw huisdier bedreigen. Gelukkig kunt u uw kat tegen verschillende ziekten laten vaccineren. Voorkomen is beter dan genezen!

Voorkomen is beter dan genezen

Wij vaccineren uw kat tegen verschillende ziekten

Infecties met virussen en/of bacteriën kunnen de gezondheid van uw kat bedreigen. Gelukkig kunnen we katten tegen verschillende ziekten vaccineren. De belangrijkste ziekten waartegen we kunnen vaccineren, zijn kattenziekte en niesziekte. Voorkomen is beter dan genezen!

Kattenziekte
Kattenziekte is een ernstige, zeer besmettelijke ziekte die met name voor problemen zorgt bij jonge katten. De verminderde afweer en afwijkingen van het maagdarmkanaal vormen de belangrijkste verschijnselen. De ernst hiervan hangt af van de leeftijd van het dier (een jonger dier krijgt vaak ernstigere verschijnselen) en van de weerstand tegen kattenziekte op het moment van de besmetting. Katten met kattenziekte hebben koorts en maken een zieke indruk. Door de verminderde weerstand kunnen andere infecties (bijvoorbeeld aan de luchtwegen) het ziektebeeld verergeren. Bij dieren die de besmetting overleven, kan nog gedurende enkele weken tot maanden diarree aanwezig zijn.

Niesziekte
Niesziekte is een aandoening waarbij sprake is van een ontsteking van de voorste luchtwegen. Meerdere ziekteverwekkers spelen een rol. Daarnaast zijn huisvesting, klimaat en verzorging van belang bij het ontstaan van niesziekte. Daarom is het beter te spreken van het niesziektecomplex. Bij niesziekte is sprake van een soort verkoudheid bij katten. Afhankelijk van de verwekker, de leeftijd en de weerstand van de dieren kunnen de verschijnselen minder ernstig zijn; niezen, wat hoesten met waterige neus- en ooguitvloeiing, tot zeer ernstig; sloomheid, koorts, niet eten, niezen, hoesten, speekselen, ernstige neus- en ooguitvloeiing en beschadiging van tong- en wangslijmvliezen. Niesziekte komt met name voor op plaatsen waar katten intensief met elkaar in contact kunnen komen, zoals in catteries, pensions en na bezoek aan tentoonstellingen.

In onze dierenkliniek wordt het volgende vaccinatieschema gehanteerd:

Als zich op jongere leeftijd problemen voordoen, kan al met zes weken voor het eerst worden geënt (herhalen op 9 en 12 weken). Daarna is het raadzaam om de enting in overleg met je dierenarts te herhalen.

Rabiës

Naast de katten- en niesziektevaccinatie is het evenals bij honden mogelijk om katten tegen hondsdolheid (rabiës) te vaccineren. Rabiës is een virusziekte die zeer besmettelijk is voor vrijwel alle zoogdieren. Het virus gaat naar de hersenen en zorgt ervoor dat het dier graag bijt. Ook zit het virus in het speeksel, en zo verspreidt het zich. De afloop is vrijwel altijd dodelijk.

Wanneer u uw kat meeneemt naar het buitenland is een vaccinatie tegen Rabiës verplicht. Deze vaccinatie dient eens in de drie jaar plaats te vinden, en uiterlijk 21 dagen voor vertrek toegediend te worden. Voor enkele landen is een bloedonderzoek van uw kat vereist om te bepalen of de hoeveelheid aangemaakte afweerstoffen tegen rabiës voldoende is. Zorg er dus voor dat u tijdig informatie opvraagt met betrekking tot uw vakantiebestemming.

Altijd het beste voor je kat

Wij zoeken altijd naar de beste behandeling voor uw kat. Overleg met u gedurende het hele traject vinden wij van groot belang.